Het Gulden Cabinet

 Het Gulden Cabinet
 
Museum Rockoxhuis
 02.02 2013 > 31.12 2016

 Kunstkamer, Frans Francken II,   (Antwerpen 1581-1642) © KMSKA

 Kunstkamer, Frans Francken II, 
 
(Antwerpen 1581-1642) © KMSKA

Deze voormalige burgemeesterswoning herbergt momenteel enkele van de grootste kunstschatten van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Rubens, Van Dijck, Memling en Van Eyck: ze hangen er allemaal. Een heleboel kunstwerken uit de tentoonstelling Meesterwerken in het MAS zijn verhuisd naar het Rockoxhuis. Sommigen komen hier beter tot hun recht, maar vele andere waren mooier en spannender in het Museum Aan de Stroom. De Fouquet bijvoorbeeld, waar ik reeds vol enthousiasme over blogde, kreeg daar -terecht!- een centrale plaats. In 't Rockox hangt ze maar 'gewoon' tussen de haard en een waaierdeur, als ik het me goed herinner.

De naam van de tentoonstelling, Het Gulden Cabinet, zegt al wat het programma is. Men hangt de schilderijen op zoals ze zouden hangen in een echte kunstkamer. Op de mooie kunstkabinetten (misschien wel de trots van het Rockoxhuis!) liggen schelpen en koralen.

Maar er is een keerzijde aan dit "originele" concept... Ik miste de overvloed aan werken, voorwerpen en kleuren. Als men echt kunstkamers wil maken: dan liever vier propvol kunst en exotica. Daar zijn ook een heleboel nadelen aan verbonden, maar als je zo'n project opstart, ga er dan volledig in op. Overdrijf! Een boeket bloemen, een handvol munten, een boek dat open ligt... Net zoals op het werk hierboven. In het Rockoxhuis is de opstelling mooi, maar ook een beetje braaf. Moesten ze er in geslaagd zijn om van deze tentoonstelling en dit concept echte Barok-rock 'n roll te maken... Dat zou geweldig geweest zijn!

Daarnaast was er nog iets dat ontbrak: er hingen geen naamkaartjes bij de werken. Ik ben niet altijd in de 'bezoekersgidsstemming' en heb dan graag gewoon de namen van de kunstwerken, hun makers en een datum naast het werk staan. Vaak valt uit die basis-informatie al heel veel af te leiden. Wie geen zin heeft in een uitgebreide uitleg kan dan altijd thuis wat extra opzoeken of de bezoekersgids bij de hand nemen. Bovendien ben ik het oneens met het vaak voorkomende argument 'we willen de bezoekers opnieuw leren kijken'. Ik ben van mening dat men op die manier de bezoeker bemoedert. Kan die niet voor zichzelf uitmaken hoe hij of zij een tentoonstelling bezoekt?

Ik doe even een test: hieronder drie afbeeldingen van kunstwerken die mij hebben aangesproken in deze tentoonstelling. Zonder informatie!

En? Het is natuurlijk zeer goed mogelijk te genieten van deze werken zonder meer informatie. Daar ben ik me zeker van bewust. Het zijn alle drie heel aantrekkelijke schilderijen: knappe vrouwen, mooie kleuren, een slimme compositie... Voor wie echt wil weten wie de kunstenaar is, waar het over gaat en wanneer het gemaakt is: www.hetguldencabinet.be. Een aangename en overzichtelijke website, waarop je op Facebook-wijze je favoriete schilderijen kan liken (door ze bij je Favorieten onder te brengen). Op zich is dat idee misschien wat commercieel en oppervlakkig, maar ik vind het goed gevonden. Het is toch interessant om eens te kijken wat de toeschouwers juist aanspreekt. Jammer dat er geen commentaren bij staan, dan hadden we ook het waarom-gedeelte kunnen ontdekken!

De tentoonstelling is ondanks de hierboven vermelde mankementen zeker de moeite waard. Niet vanwege de rode draad of de coherentie, wel omdat het stuk voor stuk meesterwerken zijn.