David Hockney: A Bigger Picture

 David Hockney: A Bigger Picture
 
Museum Ludwig
 
Heinrich Böll-Platz, 50667 Keulen, Duitsland
 
29.10 2012 > 4.01 2013

Ik heb het schrijven over deze tentoonstelling twee weken uitgesteld, omdat ik niet wist wat ik ermee aan moest. Het was heel moeilijk om al m'n gevoelens en gedachten een plek te geven. Zo veel informatie, zo veel schilderijen! Zo veel invalshoeken! Hockney heeft me helemaal voor zich gewonnen, op elke mogelijke manier. Ik geloof dat hij het landschap opnieuw heeft uitgevonden.

 Woldgate Woods, 21, 23 & 29 November 2006,   © David Hockney; Photo Credit: Richard Schmidt

 Woldgate Woods, 21, 23 & 29 November 2006, 
 © David Hockney; Photo Credit: Richard Schmidt

David Hockney, een Engelsman, heeft zich de afgelopen tien jaren bezig gehouden met landschapsschilderkunst. Hij schilderde in Yorkshire, in open lucht. Om steeds beter en beter te worden, schilderde hij vaak hetzelfde motief opnieuw. Dat deed hij met de Woldgate Woods: een serie van zeven maal zes canvassen, telkens op een ander moment in het jaar. Door dit ensemble te zien, voel je zijn verbondenheid met de natuur en de seizoenen. Hij heeft een ongelofelijk gevoel voor kleur en oog voor detail. De lange schaduwen van de boven op het schilderij hierboven vind ik adembenemend. Je weet als kijker precies waar het licht vandaan komt: de zon staat laag boven de bomen en bevindt zich "achter" je. Op het schilderij hieronder staat de zon weer ergens anders. Ook de kleur van lucht is totaal verschillend. En dat is net de kracht van de natuur: ze is continu in verandering!

 Woldgate Woods, 6 & 9 November 2006,   © David Hockney; Photo Credit: Richard Schmidt

 Woldgate Woods, 6 & 9 November 2006, 
 © David Hockney; Photo Credit: Richard Schmidt

Ook kunststijlen zijn continu in beweging. Ze worden bij elk nieuw werk een beetje bijgestuurd, genuanceerd. Hockey pikt ook daar op in: naar aanleiding van het schilderij Die Bergpredigt van Claude Lorrain uit 1656 schilderde hij een serie in verschillende kunststijlen: van naturalisme tot kubisme.

En nu we het toch over beweging hebben... Hockney maakte ook enkele werken met videocamera. Hij plaatste op zijn truck 6 verschillende camera's, die elks een deel van de natuur waarin hij rondreed filmden. De beelden sloten niet naadloos op elkaar aan (net zoals bij de twee schilderijen hierboven) waardoor er een ongewoon mooi effect ontstaat als er een tak beweegt, een vogel vliegt of een vlokje sneeuw valt. De beelden zijn trouwens enorm vertraagd.

Nov. 7th, Nov. 26th 2010, Woldgate Woods, 11:30 and 11:00 am Still from screen video;  © David Hockney

Nov. 7th, Nov. 26th 2010, Woldgate Woods, 11:30 and 11:00 am Still from screen video;
 © David Hockney

Ik schreef op het einde van de eerste alinea dat ik geloof dat hij het landschap heeft heruitgevonden. Ja, zijn kleurengebruik en weergave van licht en diepte zijn ongelofelijk, maar hij is ook dé man bij uitstek die een nieuw medium testte: de iPad. Hoewel het me eerst wat vreemd leek, is het eigenlijk heel logisch. Ik laat hem zelf uitleggen waarom:

"You can work very, very finely with transparent colored layers. The light changes for us every moment, so you have to decide how you are going to catch it... You need a lot less time to choose a new color of brush. You don't have to wait for it all to dry."

yorkshire-sketchbook-cover-16039.jpg

Om echt te ontdekken waarom ik zo in de wolken ben van deze kunst, moet je het zien. Door de felle kleuren en de grootte van de werken hangt er ook een erg leuke sfeer in de tentoonstelling. Iedereen liep met een glimlach op z'n gezicht rond! En voor wie niet helemaal naar Keulen wil rijden... Er is een heel mooi boekje uitgegeven met schetsen. Ik kreeg het voor Kerst en kan niet stoppen met erin te bladeren!